Translate

Powered by Blogger.
Home » » Teknik Meringankan Sistem Komputer

Teknik Meringankan Sistem Komputer

komputer slow, defrag, antivirus, disk cleanup














Ada beberapa cara untuk meringankan komputer anda yang telah slow. Maklumlah komputer kalau slow kerja-kerja kita akan sedikit tergendala terutamanya pelajar yang ingin meyiapkan assignment, main game, layari internet dan sebagainya. 

di sini ada sedikit cara yang berkesan agar PC anda akan kembali normal atau cepat.


  • pertama ialah, hapuskan file-file yang anda tidak gunaka. lakukan dengan menggunakan Disk Cleanup. Mulakan clean di bahagian C (directory windows) dan selepas itu di bahagian partition lain seperti D, E, F dan seterusnya. Cara ini dapat menghapuskan file-file yang tidak digunakan dalam sistem komputer anda seperti Temporary internet file, Recycle Bin, Download program file, Temporary File dan banyak lagi.
 Klik Menu Start kemudian klik All program, clik Accessories dan seterusnya klik 
 System Tool dan  Disk Cleanup.
  • Ketika sedang layari kemputer, jangan buka app terlalu banyak contohnya bermain game sambil buat kerja dan melayari internet kerana sistem komputer akan menjadi slow dan komputer akan hang.  
  •  Teknik yang ketiga adalan Defragmenter. Fungsi Defrag adalah menyusun semula file di dalam windows yang tidak teratur. Untuk melakukan proses ini, lakukan dengan berjadual contohnya seminggu selaki atau dua kal.Tips, sekiranya anda menginstall apa-apa app dalam komputer pastikan anda Defrag PC anda.
  •  Tutup apa-apa animasi atau Efek Visual yang anda gunakan di dalam komputer contohnya Background flash, widget yang berat dan sebagainya. Selalunya kesan daripada effect animasi backgroud akan melemahkan sistem komputer.

  •  Jika Motherboard anda Support RAM (Random Access Memory) boleh support RAM yang tinggi, disyorkan korang untuk Upgrade RAM agar komputer akan menjadi Laju.

  •  Dan yang Admn paling minat sekali adalah Format Komputer korang hehehe. Kalu korang mempunyai kemahiran format PC sendiri, lakukanlah sekiranya komputer anda terlalu slow dan sukar untuk kembali normal.

komputer slow, defrag, antivirus, disk cleanup
 

0 comments:

Post a Comment